Etiketter

Elevens val (1) Engelska (56) English8b (2) English9b (4) Franska (17) Idrott och hälsa (20) Läxschema (1) Matematik (7) Musik (3) NO (7) PRAO (2) Schema (1) SO (13) spanska (24) sva (2) Sva/svenska (21) Svenska/Sva (2) Veckobrev (31)

onsdag 14 september 2016

En 9A - träningstillfälle på fredag och gruppindelning, planering v. 38-40

Hej mina härliga elever!
Nu på fredag ska du prata i liten grupp om ditt land som spelas in på diktafon. Tips! Se till att du tränar hemma på att uttala namn och svåra ord. På Google translate kan du HÖRA hur ord uttalas. Detta är det enda träningstillfället du får innan du står framför mig i klassrummet och några till. Jag kommer naturligtvis att lyssna på gruppens diktafoninspelning också, men det viktigaste tillfället är när du och din grupp står framför mig i klassrummet. :)


På måndags vecka 38 får du reda på vilken grupp som ska redovisa direkt på måndag respektive tisdag, elevens val, torsdag och fredag. Alla kommer till lektionen på måndag då de som inte redovisar ska få ett häfte med texter. Du kommer då att träna på din läsförståelse och ordinlärning samt besvara frågor till texterna skriftligt. Svaren skickar du in på Showbie eller så skriver du dem i ditt skrivhäfte. Tänk på att formulera dig så korrekt och vältaligt som möjligt samt dela med dig av dina egna tankar och känslor för att få ett djup i svaren.


Vi kommer att jobba med texterna vecka 38, 39 och 40, ev 41. Ni kommer även att prata om i smågrupper om vad det handlar om. Förutom att läsa texter kommer du att lära dig ca 50 oregelbundna verb som du antagligen redan kan.
Verbprov: vecka 40 på fredag.


Här är grupperna efter de senaste önskemålen:
1. Ahmed, Yousif, Johan, Fuad
2. Elisia, Lena, Fanta, Karla
3. Sila, Edanur, Parissa, Sabrina
4. Tessa, Lina, Lara, Anna Maria,
5. Sebastian, Serdar, Pontus, Chen Tao
6. David, Erik, Reman, Himdad


Nedan kommer en muntlig bedömningsmatris som jag fyller i när ni redovisar


Aspects
E
C
A
Overall impression
You haven’t spent effort on engaging your audience very much.
You’re interesting to listen to.
You’re very interesting to listen to.
Content
Topic (ämne)
Your explanations and descriptions are short.
Your explanations and descriptions are developed.
See C. You can add nuance to what you are saying.
Language
Your ability to make yourself understood
Sometimes it’s not obvious (tydligt) what you want to say.
What you’re saying is clear and coherent (sammanhängande) most of the time.
It’s easy to understand what you’re saying. What you are saying is coherent.
Certitude and fluency
You hesitate and you’re uncertain
You’re rather fluent. You vary what you’re saying.
Great fluency, varied, nuanced, and at ease.
·         Vocabulary
·         Expressions
·         idioms
·   You don’t always find the right word.
·   Simple and common words
·   Limited vocabulary
·   Un-idiomatic expressions
·   Swenglish
·   You vary your language and use of vocabulary.
·   Some idiomatic expressions (out of the blue, that’s right)
·   Some phrasal verbs (depend on, keep on,  get on)
·   You speak clearly and fluently.
·   Idiomatic expressions that fit the context
·   You use several phrasal verbs
Pronunciation
Acceptable pronunciation
Pronunciation affected by mother tongue
Good pronunciation.
Pronunciation natural
Grammar
Grammatically uncertain.
Swenglish grammar.
Not sure of verbs.
Some minor errors that don’t affect the understanding. Some errors in use of verbs.
Correct use of verbs almost all the time.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar