Vecka 6
Sv/sva: måndag, tisdag, onsdag
En: måndag, tisdag, fredag - NY LÄXDAG - TISDAG
1. Gå in på www.liber.se/glosmaskin och träna digitalt på alla glosor. Sök på Good Stuff D, klicka på kaptilen: That's life (s.32+s33) och Extra Good Stuff (s. 118). Glöm inte att LÄSA sidorna också. :)
2.. Gör sidorna 102-108 i grammatikhäftet. Se till att du har frågor på det du är osäker på.
s. 33: rip - slita, dra, comic - serietidning, cupboard - skåp, from head to toe - från topp till tå, burqa - burka, witness - vittne, public - offentlig, execution - avrättning, beating - misshandel, power - makt, give in to - ge efter för, depression - nedstämdhet, be forced to - tvingas, ban - förbjuda, whistling kettle - vattenkokare som visslar, beat - slå, piska, nail varnish - nagellack, escape - flykt, fly, secretly, i hemlighet, invited - inbjuden, facing - som möter, possessions - ägodelar, destroy - förstöra, excerpt - utdrag.
s. 118:hellish - helvetisk, brandish - svinga, explanation - förklaring, despite - trots, modest - anständigt klädd, aid - hjälp, garb - dräkt, pursue - följa efter, lash out - slå vilt omkring sig, without cease - oavbrutet, petrified - förstenad, unable to - utan att kunna, literally - bokstavligt, turn - förvandla, lunatic - galning, breath - luft, laughable - löjligt, protection - skydd, nontheless - i alla fall, whether - om, huruvida, encircle - slingra sig om, topple over - ramla, swallow up - uppsluka, once - när vi väl var, threshold - tröskel, neither...nor - varken... eller, sob - snyfta, though - fast, curse - förbannelse, decree - förordning (regel), trample - trampa på
Måndag
|
Sv: titta på filmen Of Mice and Men
En: vi arbetar med texten "Teenager under the Taliban". Se till att ta med ditt grammatikhäfte.
|
Tisdag
|
Sv: film
En homework: Page 32-33 +118: Teenager under the Taliban, learn the words from Swedish to English (to know them activly). Be prepared to have opinions about the content. Grammar: page 102-108 - fill in what is missing, and look at the key when you are done. www.liber.se/glosmaskin Glosmaskin |
Onsdag
| |
Torsdag
|
.
|
Fredag
|
En: att läsa nästa veckas text "I have a Dream". Skriva och tala.
|
Övrigt
|
English planning until week 10
My aim (syfte), with working with these texts, is that I want to give the opportunity to learn MANY new words and expressions. I want you to succeed. What do YOU want?
Homework on Tuesdays:
1. To listen and to read the text at the same time.
2. To read the text at least three times – you must be able to remember its content
3. To know what the words mean in both English and Swedish
4. To know how to spell ALL the words (spell check on Socrative)
5. To be prepared to translate a paragraph from Swedish or from English
6. To be prepared to do a dictation
V. 6 – 6/2
Read extensively – page 37-39: U.S. Teens and Freedom – talk about differences between teens in Sweden and in the USA.
Read intensively – page 32-33 +118: Teenager under the Taliban
Homework Friday: Teenager under the Taliban
V. 7 – 13/2
Read intensively – page 90-91: I have a dream – talk about why this speech was so important
Listen to the speech of Martin Luther King
Homework Friday:
I have a dream
Written assignment – compare what Martin Luther King wanted with what Malala Yousafza wanted – similarities and differences
V. 8 – 20/2
Bjursås onsdag och torsdag den 22-23/2
Biography about Martin Luther King – read aloud in pairs.
V. 10 – 6/3
Finish reading the biography of Martin Luther King
Homework Friday:
Biography of Martin Luther King
Planering Sv/Sva VT 2017
Vecka 7
Texgenrer: Berätta en historia (Rep-kurs s. 137-146)
Exempeltexter om övning 1
Muntlig paruppgift om övning 2
Välj en av uppgifterna s. 144-145 och skriv en egen berättelse. Använd planeringsblad.
Vecka 8
Textgenre: Recension, enbart läsa faktablad ( s. 159-160)
Textgenre: Insändare (s. 186-190), välj en av uppgifterna s. 189 att skriva insändare tillsammans
Vecka 10
Göra skrivuppgift gammalt NP
Vecka 11
NP onsdag och fredag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar